ارسال به دیگران پرینت

رفیعی:

ناوگان دولت، دودزاترین ناوگان است

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: قرار بر این بود که ده‌ها هزار ناوگان در اصفهان، تهران، خوزستان و البرز تعویض شود اما تنها ۲۳۵ ناوگان تعویض شده است.

ناوگان دولت، دودزاترین ناوگان است

 سمیه رفیعی در گفت‌وگو ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: از سالی که قانون هوای پاک تصویب شده است، اقدام واقعی از سوی دولت صورت نگرفته است. به عنوان مثال ماده ۱۷ قانون به انجام معاینه فنی موتورخانه‌های کارخانه‌ها برمی‌گردد. عین ۲۳ دستگاه این ماده را ناقص انجام داده‌اند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه بیش از ۱۲۹ هزار واحد صنعتی داریم، گفت: طبق قانون این واحدها باید به صورت لحظه‌ای پایش شوند. از این ۱۲۹ هزار  واحدها، بیش از ۲۱ هزار واحد واجد نصب سیستم شده‌اند. از این تعداد فقط ۵۴۸ دستگاه، امکانات نصب پایش را نصب کردند.     

وی با استناد به مطالعاتی که فراکسیون محیط زیست سال گذشته انجام داد، گفت:سال گذشته مطالعات نشان داد که ذرات p.m2.5 سرعت انتقال ویروس کرونا را افزایش می‌دهد. بر همین اساس،راهکار کوتاه مدت و بلند مدتی را به دولت پیشنهاد کردیم که به هیچ بودجه‌ای نیاز نداشته است. همه دستگاه‌ها برای اجرای این قانون بهانه آوردند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به استقبال سید ابراهیم رئیسی از قانون هوای پاک گفت: یکی از راهکارها توزیع ترافیک بود که اجرایی نشد. راهکارها کاملا مشخص است. یکی از چیزهایی که می‌شود بدون بودجه انجام داد این است که دستگاه‌ها دستور العمل‌های لازم را بنویسند. از همه دستورالعمل های لازم تنها پنج دستور العمل اجرایی شده است.

رفیعی ادامه داد: کارگروه‌های مختلف‌های هم تشکیل می‌شوند اما به بهانه اقدامات دیگر، از عمل به قانون هوای پاک فرار می‌کنند. مدیران مختلف برای خوب نشان دادن عملکردشان به توسعه کوتاه مدت رو می‌آورند. مثلا شاخص توسعه صنعت را به بهای افزایش آلودگی افزیش می‌دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: بیش‌ از آنکه همت بودجه‌ای داشته باشیم، نیازمند همت اراده‌ها هستیم. در موضوع آب، صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران گزارش خیلی خوبی ارائه کرد. به نظرم تغییر و تحول فعلی و اراده صدا وسیما باید قاعده همه سازمان‌ها باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم به لزوم بازنگری در این قانون اشاره کرد و گفت: به قانون و دستورالعمل‌ها ایراداتی وارد است. ما در حال اصلاح قوانین هستیم. ترک فعل‌ها را در دستور کار قرار دادیم و در عین حال ما با دستگاه‌ها جلسات عملیاتی داشتیم. این در حالی است وظیفه‌ای در این خصوص نداشتیم.

وی با بیان اینکه دودزاترین ناوگان، ناوگانی است که دولت از آن استفاده می‌کند. این ناوگان شاید ۱۰ درصد از همه ناوگان‌ها باشد اما حدود ۴۰ درصد آلایندگی ایجاد می‌کند. اصفهان، تهران، خوزستان و البرز باید هزاران ناوگان را تعویض می‌کردند اما تنها ۲۳۵ ناوگان تعویض شده است. به عنوان مثال تنها در تهران تنها ۲۰ هزار ناوگان نوسازی شده نیاز داریم تا نیازمند حمل و نقل شخصی نباشیم.

در ادامه برنامه پوریا محمدیان، دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرها مدعی شد که سیمفا(سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) کامل است و اقداماتش را انجام می‌دهد. این اظهارات با انتقاد سمیه رفیعی همراه بود.

رفیعی از ناقص بودن سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران خبر داد و گفت: یکی از دیگر گلوگاه‌های مهم قانون هوای پاک، وزارت نفت است. ما استاندار ملی سوخت نداریم بر چه اساسی حرف می‌زنیم؟ در پالایشگاه یورو چهار تولید می‌شود اما در مقصد یورو چند است؟ وقتی سوخت یورو چهار در لوله‌ای که مازوت و دیگر سوخت‌ها منتقل می‌شود، کیفیت سوخت کم می‌شود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه