ارسال به دیگران پرینت

رستم قاسمی: زمین موردنیاز ۲.۴ میلیون خانه برای طرح تولید مسکن آماده است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سالانه باید ۴ میلیون واحد مسکن در کشور ساخته شود گفت: در حال حاضر برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی زمین آماده در شهر‌های مختلف کشور وجود دارد.

رستم قاسمی: زمین موردنیاز ۲.۴ میلیون خانه برای طرح تولید مسکن آماده است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سالانه باید ۴ میلیون واحد مسکن در کشور ساخته شود گفت: در حال حاضر برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی زمین آماده در شهر‌های مختلف کشور وجود دارد.

رستم قاسمی امروز در آیین کلنگ‌زنی ۱۷ هزار و ۴۳۰ واحد مسکونی در استان زنجان اظهار داشت: در حوزه راه و شهرسازی ما مسئولیت‌های مختلفی بر عهده داریم از جمله تامین مسکن است. دولت از روز شروع به کار در برنامه خود بنا دارد ۴ میلیون مسکن در چهار سال در کشور ایجاد کند بسیاری از تحلیل گران داخلی و خارجی باور ندارند که این تعداد مسکن در چهار سال در کشور ساخته شود.

وی افزود: در طول سال‌های گذشته طرح‌هایی برای ساخت مسکن در کشور وجود داشته است که تعداد زیادی هم نبوده، شاید مسکن مهر از جمله طرح‌های ساخت مسکن در کشور بوده که از سال ۸۸ شروع شده و هنوز هم ۲۴۰ هزار واحد در حال انجام است از نظر تعداد شهری ۲ میلیون و بقیه روستایی و خود مالکی بود است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال شدنی است و تاثیرات فراوانی در اقتصاد کشور دارد. درست است که برخی از مسئولیت‌های بنده در سالیان گذشته بخشی در صنعت نفت بوده، اما بیش از ۲۰ سال در حوزه عمرانی کشور فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا بودم و هزاران مسکن، هزاران کیلومتر راه، هزاران کیلومتر راه‌آهن و طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی در دوره مسئولیتم در کشور اجرا کردم.

وی عنوان کرد: ۴ میلیون مسکن به اندازه جمعیت برخی از کشور‌های همسایه ما است و شاید برای خیلی از کشور‌ها قابل باور کردن نیست.

قاسمی با بیان اینکه از مولفه‌های ساخت مسکن چند موضوع اساسی وجود دارد، گفت: از جمله موضوعات تامین زمین است آیا واقعا امکان تامین زمین رایگان درون شهر‌های کشور وجود دارد یا خیر؟ دوم تسهیلاتی که برای ساخت ۴ میلیون مسکن وجود دارد که آیا کشور قبول می‌کند یا خیر؟ بخش‌های دیگر نیز شامل بخش‌های اجرایی، فنی و مهندسی کشور است یعنی پیمانکاران، تامین مواد برای ۴ میلیون مسکن وجود دارد یا خیر؟

وی خاطر‌نشان کرد: یکی از راهبرد‌های ما این بود که باید زمین تامین کنیم، باید مشخص می‌شد ما چه میزان زمین در شهر‌ها داریم، چه کاربری دارند، چه میزان می‌توان برای مسکن بارگذاری کرد. حدود ۵۰ روز است که قانون جهش تولید مسکن به دولت ابلاغ شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همکاران در سازمان ملی زمین و مسکن به طور شبانه روز بر اساس دستورات صادر شده در حوزه زمین در کشور کار کرده‌اند و آخرین آمار برای دو روز پیش است، گفت: ما امروز برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی زمین آماده در شهر‌های مختلف کشور داریم.

وی با بیان اینکه از این ۴ میلیون مسکن در حدود یک میلیون واحد روستایی است و ۳ میلیون شهری، عنوان کرد: در بخش روستایی مشکلی به لحاظ تامین زمین وجود ندارد، در این راستا با بنیاد مسکن توافق کرده‌ایم تا یک میلیون واحد روستایی را در ۴ سال بسازد و در گام اول نیز باید در دو سال اول حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی ساخته شود.

قاسمی خاطر‌نشان کرد: سهم زمین ۴ میلیون مسکن تا پایان سال تعیین و تکلیف می‌شود که در حال حاضر زمین ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد آماده است.

وی در ادامه در خصوص تسهیلات گفت: در آخرین جلسه‌ای که در شورای عالی پول و اعتبار داشتیم بحث‌های بسیاری انجام شد، هر سال در حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان که تقریبا یک سوم بودجه کشور است بر اساس قانون جهش تولید مسکن تسهیلات در اختیار این طرح قرار می‌گیرد. با این وجود با توافقی که با شورای پول و اعتبار با بانک مرکزی شده سقف هر واحد در هر استان ابلاغ شده است و می‌تواند اولین دریافت‌ها را با شروع کار داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خوشبختانه ظرفیت‌های بسیاری برای ساخت مسکن وجود دارد، عنوان کرد: در ۲۰ هزار واحدی که در استان زنجان در طرح ملی مسکن در حال اقدام است تمام توانمندی‌ها وجود دارد و تاکید ما این است که از ظرفیت‌های استان استفاده شود.

وی ادامه داد: در روستا‌ها با بنیاد مسکن قرار داد بستیم و تا حال حاضر ۲۰۰ هزار نفر با کد ملی از روستا‌ها به بنیاد مسکن معرفی شده‌اند و این ارگان عملیات را آغاز کرده است و ما پیشرفت را کنترل می‌کنیم تا در زمانی که باید آن را ایجاد و تحویل دهد.

قاسمی گفت: در حال حاضر ۷۵ تا ۸۰ میلیون تن، ظرفیت تولید سالانه سیمان در کشور وجود دارد اگر ما بخواهیم استارت اجرایی ۲ میلیون واحد مسکونی را آغاز کنیم حدود ۴۰ میلیون تن از این ۸۰ میلیون تن ظرفیت تولید کشور به این واحد‌ها اختصاص می‌یابد، بنابراین ۵۰ درصد مازاد وجود دارد که مازاد برای صادرات استفاده خواهد داشت. با این وجود در فولاد نیز ۳۰ میلیون تن ظرفیت تولید سالانه کشور است که برای ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی در فاز نخست در حدود ۱۵ میلیون تن مصرف و بقیه صادر خواهد شد.

وی گفت: خدمات و حمایت‌های دولت در قانون جهش تولید مسکن، صندوق ملی مسکن به وزارت راه اجازه داده تا آن را ایجاد کند تا از محل درآمد صندوق برای بخش‌های زیرساختی و خدماتی استفاده شود و تجربه ما این است که همزمان با ساخت واحد‌های مسکونی زیرساخت‌های آن از جمله درمانگاه، مدرسه، فضای سبز نیز ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز در بخش مشکلات معیشتی غیر از کوچک شدن سفره‌های مردم، یکی از موضوعات بحث مسکن است در شهر‌های بزرگ خصوصا بیش از ۵۰ درصد درآمد خانواده به مسکن اختصاص می‌یابد و هدف ما این است که ۴ میلیون مسکن حتما در عرض چهار سال احداث شود.

وی با بیان اینکه نباید شعار داد و باید واقعیت‌ها را گفت، عنوان کرد: اینکه ذکر شود در سال یک میلیون واحد مسکن می‌سازیم قابل عملیاتی شدن نیست و غیر واقعی است، اما برای رسیدن به هدف، ما برای اجرای همزمان ۲ میلیون واحد مسکونی را شروع می‌کنیم که در دو سال آینده این تعداد را تمام می‌کنیم و قبل از تمام شدن فاز نخست، برنامه‌ریزی‌های لازم برای فاز دوم ۲ میلیون واحد را نیز انجام می‌دهیم تا در پایان چهار سال به برنامه زمانبندی خود یعنی ساخت ۴ میلیون واحد مسکن برسیم.

قاسمی افزود: استارت اجرایی ۲ میلیون واحد مسکونی که در کشور اعلام شده امروز در استان زنجان کلنگ‌زنی می‌شود، با این حال سهم نهضت ملی مسکن در چهار سال در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها کاملا مشخص است و همه موظف هستند طبق دستور رئیس جمهور همکاری و کمک کنند تا قبل از پایان سال ۱۴۰۰ عملیات استارت اجرایی این تعداد مسکن در تمام استان‌ها زده شود.

وی با بیان اینکه نهضتی که در صنعت مسکن سازی ایجاد می‌شود سبب رونق و اشتغال‌زایی در کشور خواهد شد، گفت: مسکن پیشران اقتصاد و اشتغال در کشور است که سبب رونق کارخانه‌های متعدد در کشور می‌شود و کشور تبدیل به یک کارگاه بزرگ تولیدی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تا روز گذشته بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در طرح جهش مسکن ثبت نام کرده‌اند، گفت: هر کسی که ثبت نام نکرده حتما ثبت نام کند، چرا که با این طرح متقاضی بودن را در نظر گرفته‌ایم یعنی اگر در شهری یک هزار متقاضی وجود داشته باشد برنامه‌ریزی ما نیز برای ساخت همان تعداد است.

وی با بیان اینکه مصوبه دو روز گذشته شورای عالی مسکن این بود که مردان مجرد نیز می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند، اما به شرطی که در هنگام تحویل واحد متاهل شده باشند، عنوان کرد: این اقدام در راستای ترویج ازدواج جوانان شکل گرفته است. ضمن اینکه قبلاً نیز مصوباتی برای ثبت نان زنان بالای ۳۵ سال، مردان بالای ۴۵ سال، و زنان بی سرپرست وجود داشت و ثبت نام مردان مجرد نیز به این قانون اضافه شد.

قاسمی در پایان بیان کرد: امروز در حدود ۱۷ هزار واحد مسکونی جدید در سطح استان زنجان کلنگ‌زنی می‌شود با این حال ۴ هزار واحد نیز در حال اجرا است به عبارتی بالای ۲۰ هزار واحد مسکونی در استان زنجان در حال انجام است.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه