ارسال به دیگران پرینت

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

روحانی یک خزانه خالی تحویل رئیسی داد

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بدون اغراق باید گفت که آقای روحانی یک خزانه خالی را تحویل آقای رئیسی داده است و این بهم ریختگی هایی که اکنون در مملکت مشاهده می‌شود دستپخت دولت تدبیر و امید است.

 روحانی یک خزانه خالی تحویل رئیسی داد

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بدون اغراق باید گفت که آقای روحانی یک خزانه خالی را تحویل آقای رئیسی داده است و این بهم ریختگی هایی که اکنون در مملکت مشاهده می‌شود دستپخت دولت تدبیر و امید است.

مشروح گفتگو با نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به شرح زیر است: 

 در خصوص بورس که جزو دغدغه های امروز مردم است باید چه اقداماتی صورت بگیرد و دولت در کمیسیون اقتصادی چه قدم هایی را در این زمینه بر داشته است؟

موسوی: استحضار داشته باشید که تقریباً دو سوم جمعیت کشور یعنی 55 میلیون نفر از 85 میلیون نفر جمعیت ایران در سازمان بورس سرمایه گذاری کردند و سهام دارند. دولت باید برای این افراد فکری اساسی کند و زیرساخت های آن را فراهم کند. در دولت گذشته آقای روحانی وعده دادند که بورس محل خوبی برای سرمایه گذاری است و اگر به دنبال جانمایی برای سرمایه هایتان هستید، بورس خوب است و بنده تعهد می دهم: اما دیدیم بعد از مدتی شاخص‌ها دچار افت شد و دلهره و تزلزلی در دل مردم و اذهان و افکار عمومی جامعه ایجاد کرد و در نتیجه یک عده متضرر شدند و عده‌ای هم سهام خود را به ثمن بخس فروختند. گروه هایی متضرر شدند که از دهک های پائین جامعه بودند. با 500 میلیون الی 1 میلیارد وارد بورس شدند. در بورس، شرکتی مثل فولاد مبارکه ضرر نمی‌کند چرا که حداقل ترنور مالی آن 20 الی 30 هزار میلیارد تومان است. وقتی به بورس لنگر انداخته، ضرر آن هم مهم نیست و سود آن هم بی نهایت است.

فردی می‌گفت که 4 نفره حدود یک میلیارد وارد بورس کردیم و خرید سهام انجام دادیم و سرمایه گذاری کردیم و بعد از افت شاخص‌ها، با هم درگیر شدیم و اکنون در حال رفت و آمد به دادگاه هستیم. این مسائل اختلافاتی را در بین آحاد جامعه و خانواده ها و فامیل ایجاد کرده است و این به صلاح دولت و کشور نیست.

کمیسیون اقتصادی مجلس برنامه‌های قابل توجهی را جهت تنظیم و جبران ضرر سهام‌گذاران بورس از جمله «اوراق تبعی» پیشنهاد و مصوب کرده است تا بخشی از ضررهای سهام‌گذران را جبران کند.

نتیجتاً باید قبول کنیم آنهایی که متضرر شدند، مردم هستند و جبران مافات را باید برای مردم داشته باشیم. اگر دولت اقدامی صورت ندهد حتماً نارضایتی‌هایی از سوی مردم شاهد خواهیم بود. اخیرا شهرداری تهران یکی از ساختمان‌های سازمان بورس را پلمپ کرد که این زنگ خطری است برای وزارت اقتصاد و دارایی و متولیان بورس که به خود بیایند و به سهام گذاران کشور پاسخگو باشند.

*بانک مرکزی باید مستقل از دولت اداره شود

فارس: در مورد ارز 4200 تومانی بحث هایی وجود دارد. شما قبلا تاکید کرده بودید که ارز 4200 تومانی باید حذف شود. اگر از فردا ارز 4200 تومانی برداشته شود، باز هم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود؟

موسوی: تلاش می‌کنیم که شاهد افزایش قیمتی نباشیم. اولاً بانک مرکزی باید مستقل از دولت اداره شود. هر زمان که مستقل نیست، پستویی برای دولت و حیاط خلوتی برای یک عده نورچشمی ایجاد می‌شود. بنابراین اگر قرار باشد ارز 4 هزار و 200 تومانی برقرار باشد بانک مرکزی باید شفاف سازی کند که این ارزها به چه کسانی و برای چه کالاهایی تخصیص یافته است که این شفافیت، ورود دست‌های کثیف و آلوده و سوداگران و مافیا را قطع کند.

*بیش از بیست میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور باز نگشته است

مشکلی که اکنون داریم در زمینه معیشت مردم و کالاهای اساسی است. بالای بیست و اندی میلیارد دلار از صادرات غیر نفتی به کالاهای اساسی صورت گرفته و ارز آن به کشور باز نگشته است.حتی یک عده به دادگاه رفته و احضار شدند. شرکت‌های عده‌ای از این صادرکنندگان ابطال شده است اما در هر صورت 20 الی 23 میلیارد دلار به کشور بازنگشته است و معیشت مردم را دچار تنگنا کرده است.

*حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی برای پایان بخشیدن به مافیای کالا است

مردم ما نجیب، شهید داده و انقلابی، ولایی هستند. رهبری با عظمتی داریم که در دنیا بی نظیر است و رهبران دنیا به شخصیت و احاطه و علم و فقاهت و سیاست صحیح و معنویت رهبر معظم انقلاب اذعان دارند. قابل قبول نیست که بعد از 42 سال از انقلاب بگذرد و در گام دوم قرار داشته باشیم و معیشت مردم در تنگنا باشد. چرا باید چند نفر دردانه و نورچشمی صادرات انجام دهند؟ گرفتاری ما امروز اینها هستند.

من تاکید کردم که اساساً بانک مرکزی باید از تحت سیطره دولت کنار برود. به بیان روشن اگر دولت از بانک مرکزی پایش را کنار بکشد و بانک مرکزی ایران نیز باید مثل بانک‌های مرکزی دیگر کشورها در دنیا مستقل شده و دولت فقط نظارت کند. چرا که هر جا عدم شفافیت باشد، رانت، فساد و مافیا به وجود خواهد آمد. در ارز 4200 تومانی نیز تاکنون رانت، اختلاس و رفیق‌بازی بوده است. اگر ارز 4200 تومانی حذف شود، تورم، گرانی و قدرت‌های مافیای کالا را نخواهیم داشت و اینها نخواهند بود. حذف ارز 4200 تومانی موافقان بسیاری در مجلس دارد و اگر در صحن علنی مجلس مطرح شود، رأی بالایی خواهد آورد.

فارس: به نظر شما دولت جدید به سمت مستقل شدن بانک مرکزی پیش می‌رود؟ آیا صحبتی در این خصوص شده است؟

موسوی: در ارتباط با استقلال بانک مرکزی، این تضمین را می‌دهم که اگر استقلال بانک مرکزی و انتزاع آن از دولت به عنوان طرح در مجلس مطرح شود، بیش از 200 رأی می‌آورد.

فارس: چرا دولت لایحه نمی‌دهد؟

موسوی: طبیعی است که دولت لایحه ندهد، چون نمی‌خواهد بانک مرکزی را از دست بدهد. مگر اینکه دولت آیت‌الله رئیسی و کابینه آن که به آن اعتماد و اعتقاد و باور داریم، پیشنهاد دهند یا پیشنهاد ما را به عنوان کمیسیون تخصصی اقتصادی مجلس قبول کنند، اتفاق مبارکی در جهت اینکه بانک مرکزی مستقل از دولت بشود، خواهد افتاد. اگر بانک مرکزی مستقل شود فساد، رانت، رفیق بازی و فامیل بازی هم ریشه‌کن می‌شود.

فارس: آقای موسوی! نظرتان درباره پاسخ آقای واعظی رئیس دفتر آقای روحانی به آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه وقت چیست. شما در جریان هستید که آقای واعظی به نقل از آقای روحانی در پاسخ به درخواست آقای نوبخت تاکید کرده بود که خزانه خالی است و بودجه ای در خزانه وجود ندارد. برخلاف دولت های گذشته آقای رئیسی در خصوص اینکه چه چیزی از آقای روحانی تحویل گرفته است، سکوت کرده و نجابت به خرج می‌دهد و این در حالی است که آقای روحانی وقتی سر کار آمدند از تریبون‌های مختلف این مسئله را عنوان میکرد که ما یک شهر سوخته و خرابه‌ای را از دولت محمود احمدی‌نژاد تحویل گرفتیم بنابراین این نیاز احساس می‌شود که با توجه به مطالبه‌گری حامیان دولت سابق از دولت نوپای آقای رئیسی، اساساً با چه بودجه و ظرفیتی آقای رئیسی شروع به کار می کند و دولت را تحویل می گیرد. امروز دو ماه از ریاست جمهوری آقای رئیسی نگذشته اما می بینیم که مردم می گویند این بود دولت شما و این بود دولت مردمی و این بود کارهایی که می خواستید انجام بدهید. مجلس را می کوبند و ..... شرایطی که امروز آقای رئیسی تحویل گرفته است کمتر از شرایط زمان جنگ نیست. این اتفاقات و دستبردی که بودجه مملکت خورده شده است. آقای سیف و آقای عراقچی در جریان ارز 4200 تومانی به زندان محکوم شدند.نمایی از وضعیت دولت آقای رئیسی بفرمایید.

موسوی: ابتدا از قوه قضائیه و قاضی القضات آن آقای اژه‌ای به دلیل برخورد قاطع با آقایان سیف و عراقچی و احکام آنان در تخلفات ارزی 4200 تومانی تشکر می‌کنم چرا که در این زمینه بسیار قاطع عمل کردند. دولت آیت‌الله رئیسی دولتی جدید الاتأسیس بوده و تازه دو ماه است که رسما کار خود را آغاز کرده است. بدون اغراق باید گفت که آقای روحانی یک خزانه خالی را تحویل آقای رئیسی داده است و این بهم ریختگی هایی که اکنون در مملکت مشاهده می‌شود دستپخت دولت تدبیر و امید است.

همه قوا (مجریه، مقننه و قضائیه)، متخصصین، اقتصاددانان کشور، اساتید دانشگاه‌ها، افرادی که در شرکت های دانش بنیان تلاش می‌کنند و نیروهای قوی و جوانان انقلابی باید پای کار بیایند و به دولت برای حل مشکلات کمک کنند.امروز نوسانات نرخ کالاهای اساسی و گرانی در دیگر اقلام مردم را عصبی و کلافه کرده است، بنابراین باید دولت در این زمینه اقدامات اساسی صورت دهد اما این به معنی این نیست که یک شبه می‌توان مشکلات را حل کرد. باید برای حل مشکلات حوزه معیشت و اقتصادی باید از خود مردم کمک گرفت. آقای رئیسی خرابه ای بسیار عریض و طویل را از دولت گذشته تحویل گرفته که برای بازسازی این خرابه باید زیرساخت اقتصاد را مرمت و تعمیر کرد.

فارس: همانگونه که شما هم به آن اشاره کردید اعتماد مردم به دولت مخدوش شده و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) هم بر آن تأکید داشتند که باید این قضیه جبران شود. شما در مسئله حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت کشور شاهد بودید که برخی از مردم بدون توجه به حمله سایبری این قضیه را مقدمه‌ای بر گران شدن بنزین عنوان کردند و دستگاههای مختلف در رد این شایعه اطلاعیه‌هایی نیز دادندبه نظر شما دولت آقای رئیسی در زمینه بازگرداندن اعتماد مردم به دولت چه کارهایی باید صورت دهد.

موسوی: مردم به این دولت مردمی آیت الله رئیسی اعتماد کردند و باور کردند که آقای رئیسی و تیم و کابینه وی می تواند و با این نیت به میدان آمدند. در این دوران ویروس همه گیری کووید 19 اعتماد کرده و رأی دادند. آیت الله رئیسی و تیمشان باید بسیار مراقب باشد که این اعتمادها از ناحیه مردم ظرفیت بزرگ و موهبت الهی است که این موهبت الهی و محبت مردم را باید طوری حفظ کند که به صورت یک امانت باشد تا به سرمنزل مقصود برساند و اعتماد مخدوش شده مردم را بازسازی کنیم. ما مردمانی داریم که در مقاطع حساس همچون 8 سال جنگ تحمیلی موفقیت‌های چشمگیری را برای انقلاب به ارمغان آورده‌اند.

در مورد تحریم ها باید بگوییم ما به دو نوع تحریم رو به رو هستیم نخست تحریم خارجی و دوم خود تحریمی. کشور در دولت روحانی به دلیل خودتحریمی ضررهای هنگفتی را به مردم وارد کرد.

فارس: یعنی چه اتفاقاتی باید می‌افتاد که نیفتاد؟

موسوی: کشور ما دارای نعمت‌های خدادادی بسیاری است که سبب شده که ما در زمره کشورهای غنی دنیا قرار بگیریم. ما کالاهایی را در درون کشور داشتیم و داریم که نیاز به واردات آنها نبوده و نیست اما متاسفانه در دولت قبل شاهد واردات این دست از اقلام و کالاها بودیم. انتظار از دولت سیزدهم این است که تیم همکاران خود را قوی‌تر کند. اکنون شاهد مشکلات عدیده‌ای در حوزه اشتغال، معیشت، کالای اساسی، زیرساخت های کشور خصوصا در استان های محروم هستیم و دولت اگر اراده کند می‌تواند این مشکلات را مرتفع سازد. دولت آقای رئیسی باید خرابی‌های دولت تدبیر را تعمیر کند تا انشاءالله شرمنده مردم نباشیم.

در ارتباط با بنزین و سوخت خودروهای مردم، اجازه بدهید صحبتی نکنم. در یک جمله می‌گویم که سال آینده 1401 قیمت بنزین تغییر نخواهد یافت. مجلس اجازه نمی‌دهد و ما به عنوان مجلس برای افزایش قیمت بنزین مخالفیم. دولت هم پیشنهاد افزایش بنزین نداده است.

فارس: جناب موسوی با توجه به حضور شما در عملیات‌های مختلف جبهه‌های حق علیه باطل که خودتان هم به درجه جانبازی نائل شدید اگر نکته‌ای و خاطره‌ای باقی مانده بفرمایید.

موسوی: من خاطره‌ای را از زمان جنگ برای شما تعریف می‌کنم؛ در عملیات والفجر 8 و آزادسازی شهر فاو ترافیک عجیبی پشت سیم‌های خاردار برای رفع سد معبر در منطقه مین‌گذاری شده راه افتاده بود. رزمندگان جوان با التماس فرمانده خود را قسم می‌دانند که اجازه دهند آنها بر روی سیم‌های خاردار و مین‌ها بروند و سد معبرها را رفع کنند و فرمانده هم مبهوت و حیران آنها را نگاه می‌کرد و با اصرار و التماس آنها در نهایت می‌پذیرفت و چند دقیقه بعد رزمندگان ما مثل گلی پر پر می شدند و به شهادت می‌رسیدند تا لشکر بتواند حملات خود به دشمن را ادامه دهد. امروز کسانی که مسئولیت‌های مهم را می‌پذیرند و بر کرسی‌های مختلف ریاست تکیه می‌زنند بدانند که چه وظیفه و رسالت خطیری بر عهده آنهاست. اگر توانایی لازم را ندارند نیاز نیست فلانی و فلانی را قسم جلاله دهند تا سمتی بگیرند. کشور در شرایطی قرار ندارد که عده‌ای برای رزومه‌سازی مسئولیت‌های مهم و کلیدی را اشغال کنند و کاری هم از پیش نبرند. بدانید که باید به زودی در محضر مردم، امام شهدا پاسخگو باشید و بگویید چه کردید.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      روحانی هم بارها گفت که احمدی نژادیک خزانه خالی تحویل ایشان داده

    • شمس ارسالی در

      هم روحانی و هم رئیسی هم روحانی بودند و هم رئیسی بودند واسه خودشون

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه